Roaming vagy nemzetközi hívás?
A Telenor ügyfélszolgálatánál sokan érdeklődnek arról, hogy mi a különbség a roaming és a nemzetközi hívás között. A válasz egyszerű: roaming/barangolás az az eset, amikor valaki magyar telefonszámmal utazik külföldre, és ott használja azt. A nemzetközi hívás pedig egy külföldi telefonszám felhívását jelenti egy magyar számról.
Mennyibe kerül a roaming és hogyan kell felcsatlakozni külföldi hálózatra?
Az Európai Unió tagországaiban (1-es roaming díjzóna) időszakos utazások során alapesetben a hazaival azonos hálózaton kívüli díjakon lehet telefonálni és mobilnetezni. Azaz itthoni tarifánk érvényes az EU minden tagországában – mintha el sem hagytuk volna az országot. Ez alól kivételt jelentenek a belföldön korlátlan mobilnetet biztosító és az otthoni mobilinternes csomagok, amelyek esetében meghatározott adatkeret áll rendelkezésre az 1-es díjzónában. Erről a következő linken szerezhető információ:
Adatkeretek összefoglaló táblázata
Fontos megjegyezni, hogy ha egy tarifa pl. havi 5 GB belföldi adatot tartalmaz, akkor a teljes havi adatkeret összesen 5 GB, tehát az 1-es díjzónában is ugyanebből az 5 GB adatból gazdálkodhatunk, külön erre nincs plusz keret.
A legtöbb tarifa esetében a roamingszolgáltatás használatához nem szükséges semmit aktiválni, teljesen automatikusan működik. Azonban vannak kivételek: egyes tarifáknál (Hipernet Home csomagok) az ügyfélszolgálaton keresztül kérhető az adatroamingolás engedélyezése, illetve más tarifák adatkeretei csak belföldön használhatók, mint a Digitális Jólét tarifacsomagok, adatjegyek. Erről érdemes időben, utazás előtt tájékozódni a Telenor honlapján vagy ügyfélszolgálatán.
A telefonok jellemzően automatikus hálózatválasztással csatlakoznak fel a Telenor partnerhálózatára külföldön. Amikor ez megtörténik, a Telenor SMS-ben küld tájékoztatást az adott hálózat használatára vonatkozó perc-, SMS- és adathasználati díjakról. A Telenor – EU-n kívüli országokat is tartalmazó – roamingdíjairól információ itt érhető el: https://www.telenor.hu/roaming
EU-országba utaztam, mégis megugrott a roamingszámlám, mi történt?
Külföldi utazás előtt érdemes megnézni, hogy azok az országok, amiket utazásunk során érintünk, melyik díjzónába esnek. Előfordulhat ugyanis, hogy például az EU-tag Görögországba utazunk autóval, de a nem EU-tag Szerbián és Macedónián keresztül haladunk. Ilyenkor a szerb és macedón hálózaton töltött időben a 2-es, illetve a 3-as díjzóna feltételei érvényesek. Ugyanígy előfordulhat például az is, hogy az EU-n belül a svájci határhoz közel, az ottani mobilhálózati viszonyok miatt ideiglenesen svájci, azaz 2-es díjzónába eső hálózatra csatlakozik fel a telefon, ami az 1-es díjzónához képest magasabb mobilhasználati költségeket jelent.
Ha elhagynánk az 1-es díjzónát, akkor az erre kialakított roamingcsomagokból érdemes választani (Világ Net Napijegy, Világ Net Hetijegy, Világ Net Hetijegy Plusz). A kellemetlen meglepetések elkerülése érdekében érdemes előre ellenőrizni, hogy a választott roamingjegy melyik országokra érvényes.
További tippek a gondtalan roamingoláshoz #2: A Telenor ügyfélszolgálatát külföldről a +36 20 200 0000 számon kell tárcsázni; a belföldön non-stop hívható 1220-as szám külföldről nem érhető el. #3: Hasznos tudni, hogy a 2-es, 3-as vagy a 4-es a roaming-hívások fogadása nekünk, a hívott félnek is pénzbe kerül, illetve azt is, hogy ha külföldön indítunk hívást, eltérő díjak vonatkoznak a magyarországi és a külföldi számok hívására. #4: Az okostelefonok használata során a háttérben futhatnak olyan alkalmazások, frissítések, amelyek automatikusan adatforgalmat generálhatnak külföldön is. Ezeket utazás előtt érdemes manuálisan kikapcsolni, hogy takarékoskodjunk az adathasználattal. #5: Ha előre tudjuk, hogy sokat fogunk külföldről telefonálni vagy internetezni, még utazás előtt érdemes egyeztetni az előfizetéshez beállított limiteket a Telenor telefonos ügyfélszolgálatán vagy személyesen bármelyik üzletben. A Magas forgalmi limit szolgáltatás külföldi tartózkodás idején a limit 80% és 100%-nak elérésekor SMS-értesítést küld, majd a limit elérésekor a Telenor a kimenő és bejövő hívásokat is korlátozza, ezzel is megelőzve a további túlköltést. Az automatikus NetRoaming-figyelő pedig minden telenoros külföldi tartózkodása idején egy meghatározott összeg erejéig engedélyezi az adatforgalmat, és a limit elérésekor a Telenor megszakítja az adatroaming szolgáltatást az adott naptári hónapra, kivéve ha az ügyfél külön engedélyt adott a további használatra, vagy lemondta a figyelőt. |
Hasznos linkek:
www.telenor.hu/roaming
www.telenor.hu/upload/belfoldi_adatkeret.pdf
www.telenor.hu/szolgaltatas/roaming/netroaming-figyelo
www.telenor.hu/ugyfelszolgalat/szamlazas/magas-forgalom