Tájékoztató az aktuális visszaélésekről, csalásokról


Adathalász e-mailek és SMS-ek megtévesztő tartalommal


Felhívjuk ügyfeleink figyelmét, hogy a Telenor nevével visszaélve adathalász kísérletek folynak.
Az adathalászok új módszere az e-mailek, számlalevelek küldése, amelyekben számlatartozás befizetésére, vagy lejárt számlák rendezésére szólítják fel az ügyfeleket.
Ezek a levelek, SMS-ek megtévesztésig hasonlítanak a Telenor üzeneteire, de vírusos oldalra mutató linket tartalmaznak,  pénzt próbálnak kicsalni, vagy a személyes adatok, bejelentkezési jelszavak megszerzésére irányulnak. 
A Telenor minden észlelt adathalász támadás esetén megteszi a szükséges biztonsági intézkedéseket, és letiltja az IP címeket. Azonban a támadásokat gyakran más IP címekről megismétlik, ezért elengedhetetlen ügyfeleink fokozott figyelme.


Mit tehetünk?

Kérjük, minden esetben alaposan vizsgálják meg az üzenet tartalmát, valamint, hogy milyen címről érkezett és milyen weboldalra mutatnak a linkek. 
A megtévesztő e-mailek hivatalos, eredeti leveleknek tűnnek, az adott vállalat logóját, színvilágát, telephelyének címét tartalmazzák. 

Alaposan vizsgáljuk meg:

  • A levél, üzenet feladóját, tárgyát, címzettjét.
    A Telenortól kizárólag az eszamla@telenor.hu email címről érkezhet számlaértesítés, tartozásról szóló e-mail. FONTOS: a csalók is képesek látszólag az eszamla@telenor.hu címet használni feladóként, ezért ne csak a feladót, a címzettet is ellenőrizzük. Ha nem a helyes e-mail címünket látjuk ott, akkor trükkös e-maillel van dolgunk!
  • A linkeket.
    Számlaértesítő e-mailek esetén a weboldalra mutató link mindig tartalmazza a https://online.telenor.hu/ címet.
  • Előfizetői adatokat - minden adat megfelel-e a valóságnak.
  • A számla végösszege megfelel-e az általában számlázott összegnek, nem tér-e el jelentősen tőle.
  • A levél tartalmát.
    Olvassuk el mindig alaposan a levél szövegét, a megfogalmazás helyességét. Számlaértesítő levélben soha nem tegeződünk és a leveleinkből nem hiányoznak az ékezetek, különösen árulkodóak a magyar karakterek, pl. ő, ű betűk.

Ha olyan e-mailt kapott, amely gyanúsnak tűnik, soha ne kattintson a hivatkozásokra, amelyek az e-mail szerint a vállalat webhelyét nyitják meg. Soha ne nyissa meg a gyanúsnak tűnő e-mailekhez csatolt fájlokat. Soha ne válaszoljon a személyes vagy fiókadatokat kérő e-mailekre.
Ha véletlenül befizetést indított, javasoljuk, hogy haladéktalanul vegye fel a kapcsolatot a számlavezető bankjával! 
Időnként változtassa meg a jelszavait!

Biztonságos, kényelmes számlafizetési módnak online ügyfélszolgálati felületeinket ajánljuk:
Fizessen a  MyTelenor online ügyfélszolgálati felületen vagy mobiltelefonján, a MyTelenor appban.
 

További kérdés esetén vegye fel a kapcsolatot velünk a 1220-as, vagy a +36 (20) 2000-000-s számon. 


 

Visszahívásos csalás

Egyes esetekben ügyfeleink azt tapasztalhatják, hogy nem fogadott hívásuk van számukra ismeretlen külföldi – sok esetben távoli országban regisztrált, például ugandai, burundi, orosz és közép-afrikai –telefonszámról. Sokszor azt sem lehet észrevenni, hogy csörgött a telefon, a hívó fél ugyanis a hívás felépülése után szinte azonnal bontja a vonalat, gyakorlatilag lehetetlenné téve a hívás fogadását.
 

Ilyenkor vélhetően az ún. wangiri csalásról lehet szó, amely régóta ismert, nem egyedi jelenség. Ennek lényege, hogy csalók számítógéppel nagy mennyiségben nemzetközi hívószámokról hívásokat generálnak azzal a céllal, hogy a fogadó fél visszahívja őket. Az ekkor felépülő nemzetközi hívással ugyanis a kezdeményező fél pénzt kereshet.
 

Fontos kiemelni, hogy ügyfeleinket nem érheti kár a nem fogadott hívás esetén – külföldi telefonszám esetében sem –, valamint akkor sem, ha felveszik a telefont, mivel a hívás vagy üzenet fogadása itthon, a magyar mobilhálózaton nem kerül pénzbe, nem terheli a telefonszámlát.
 

Ügyfeleinknek azt javasoljuk, hogy ne hívják vissza a számukra ismeretlen külföldi számokat, illetve tájékozódjanak, mielőtt megtennék azt, például a nemzetközi hívások költségeiről; további kérdés esetén pedig érdeklődjenek ügyfélszolgálatunkon.
 

A külföldi számok felismeréséhez hasznos tudni, hogy a telefonszám legelején, a + jel után látható szám (például +256) az előhívó, ez mutatja meg, hogy milyen országból hívtak minket. Az adott ország beazonosításához itt található segítség. Hacsak nem nyaralnak rokonaik, ismerőseik az adott országban, kicsi a valószínűsége, hogy onnan tárcsáznák őket.
 

A témáról további információk ide kattintva olvashatók.



 

Ál-vírusírtók

Szeretnénk felhívni ügyfeleink figyelmét arra, hogy az interneten elterjedtek olyan megtévesztő oldalak, ahol azt állítják, hogy a telefonunk vírussal fertőzött, ezért lehetséges megoldásként a „vírusirtás” azonnali elindítását javasolják, amelyet fel is kínálnak. Az ajánlat valójában egy (vagy több) SMS küldését jelenti egy 06 90, 06 91 vagy más rövid számú előhívójú, emelt díjas számra.
 

Kattintással nemcsak a kétes értékű „vírusirtást” hagyunk jóvá – amivel akár épp az ellenkező hatást elérve maga fertőzheti meg a készülékét valamilyen vírussal –, hanem az SMS elküldésével valójában megrendelünk egy olyan haszontalan SMS-küldő szolgáltatást, amely során a naponta vagy hetente érkező üzenetek fogadásáért egyenként akár több ezer forint kifizetésére is kötelezzük magunkat.
 

Fontos, hogy legyünk körültekintőek és a böngészés során felugró üzeneteket, SMS-eket mindig figyelmesen olvassuk el és csak akkor klikkeljünk rá, ha pontosan megértettük ezek tartalmát.



Adategyeztetésre való felhívással kapcsolatos visszaélés

Az elkövetők a jogszabály által előírt adategyeztetésre (https://www.telenor.hu/adategyeztetes) hivatkozva, a Telenor munkatársának kiadva magukat az Ügyfelek adatait (így például: név, cím, okmányszám, bankkártya adatai) próbálják meg kicsalni.

Felhívjuk Ügyfeleink figyelmét arra, hogy adategyeztetésre kizárólag az alábbi csatornákon van lehetőség:

  • Online: https://online.telenor.hu/adategyeztetes,
  • Személyesen, bármely Telenor üzletünkben. Javasoljuk a legkevésbé forgalmas, hétköznap 11 és 15 óra közötti időszakot.
  • Telefonos kihívással

A Telenor e-mailben nem kéri előfizetői adatok megadását adatellenőrzés céljából. Azon feltöltőkártyás ügyfeleinket, akik eddig még nem végezték el az adategyeztetést telefonon megkereshetjük. Ilyenkor a beszélgetést rögzítjük, és erről az előfizetőt tájékoztatjuk. Az adategyeztetésnél pénzügyi adatokat – bankkártya számot, bankszámlaszámot -, pénzösszeg fizetését, átutalását, egyenlegfeltöltést nem kérünk; nyereményt nem ígérünk.  

Amennyiben bármilyen kétsége merül fel adatellenőrzésre való felhívással kapcsolatban, forduljon bizalommal munkatársainkhoz a 1220-as, valamint a +36 (20) 2000-000-s számon.
 


Egyenlegfeltöltéssel való visszaélés

Előfordult, hogy ismeretlen elkövetők, több mobiltársaság sérelmére követtek el visszaéléseket, oly módon, hogy meghatározott telefonszámokra egyenlegfeltöltést kérnek. Az elkövetők a mobiltársaság, vagy a Szerencsejáték Zrt. munkatársának adják ki magukat és nagyobb összegű nyereményt (esetenként tárgyi nyereményt) kínálva próbálják arra ösztönözni az előfizetőket, hogy egy általuk megadott telefonszámra feltöltéseket eszközöljenek, anyagi kárt okozva ezzel a tulajdonosnak.

A Telenor Magyarország Zrt. ilyen típusú nyereményjátékot nem szervez. A Telenor munkatársai minden esetben azonosítható telefonszámról veszik fel az ügyfelekkel a kapcsolatot és a hívás során magukat is azonosítják.

Mivel ezek az esetek a Telenor ügyfeleit is érintik, ezért felhívjuk ügyfeleink figyelmét arra, hogy ne kezdeményezzenek általuk ismeretlen hívószámokra feltöltéseket. Amennyiben bármilyen kétsége merül fel olyan helyzetben, amikor egyenlegfeltöltést kérnek Öntől telefonon keresztül, forduljon bizalommal munkatársainkhoz a 1220-as, valamint a +36 (20) 2000-000-s számon.
 


Feltöltőkártyák kódjával való visszaélés

Ismeretlen elkövetők több mobiltársaság ügyfelei sérelmére követtek el visszaéléseket, kicsalva tőlük frissen vásárolt Feltöltőkártyáik kódjait. Az elkövetők az adott szolgáltató munkatársainak adják ki magukat és nagyobb összegű nyereményt kínálva próbálják megszerezni a kódokat, anyagi kárt okozva ezzel a tulajdonosnak.

Mivel ezek az esetek a Telenor ügyfeleit is érintik, felhívjuk ügyfeleink figyelmét arra, hogy a még fel nem használt kártyájuk kódját semmiképpen ne adják ki az azok iránt érdeklődő telefonálónak!

A Telenor Magyarország Zrt. kódokat érintő nyereményjátékot természetesen nem szervez, valamint cégünk munkatársai soha nem kérik el ügyfeleinktől Feltöltőkártyájuk számát. A kódokat munkatársaktól is elzártan kezeljük, ezért ilyen igény soha sem jöhet a Telenotól. A Telenor munkatársai minden esetben azonosítható telefonszámról veszik fel az ügyfelekkel a kapcsolatot, a hívás során magukat is azonosítják.

Az elkövetők visszaélnek társaságunk nevével, ezért természetesen a szükséges jogi lépéseket megtesszük.

Javasoljuk, hogy ügyfeleink bármilyen kétséges esetben lépjenek kapcsolatba ingyenesen hívható telefonos ügyfélszolgálatunkkal a 1220-as számon és győződjenek meg arról, hogy az őket megkereső személy valóban a Telenor munkatársa-e. Az esetleges kárvallottak az ügy kivizsgálása érdekében forduljanak az illetékes rendőrkapitánysághoz. A Telenor a meginduló nyomozásokat minden rendelkezésére álló eszközzel segíti.
 


Feltöltőkártyás csalás, nyeremény ígéretével

A Telenor az alábbiakban kívánja felhívni ügyfelei figyelmét egy visszaélési módra, mellyel előfizetőinket károsíthatják meg.

A visszaélés során az elkövetők a Telenor munkatársainak kiadva magukat nagy összegű nyeremény ígéretével, illetve külföldön lerobbant személygépkocsis rokon nevében frissen vásárolt feltöltőkártyák kódjainak kiadását kérik a hívott féltől, megtévesztve ezzel őket.

A Telenor kódokat érintő nyereményjátékot nem szervez, valamint cégünk munkatársai soha nem kérik el ügyfeleinktől Feltöltőkártyájuk számát. A Telenor munkatársai minden esetben azonosítható telefonszámról veszik fel az ügyfelekkel a kapcsolatot, a hívás során magukat is azonosítják.

Kérjük Előfizetőinket, hogy soha, semmilyen körülmények közt ne adják ki a feltöltőkártya kódját az aziránt érdeklődő telefonálóknak!

Amennyiben bármilyen kétsége merül fel olyan helyzetben, mikor feltöltőkártyák kódjainak kiadását kérik Öntől telefonon keresztül, forduljon bizalommal munkatársainkhoz a 1220-as, valamint a +36 (20) 2000-000-s számon.
 


Telefonszámla másolatának bekérése faxon

Felhívjuk tisztelt ügyfeleink figyelmét, hogy az utóbbi hetekben megszaporodott azon hívások száma, amelyek során ismeretlenek magukat a Telenor nevében eljárásra jogosult személynek adják ki, és a hívás során arra kérik ügyfeleinket, hogy telefonszámlájuk másolatát küldjék meg az általuk megadott fax számra. Az ismeretlen hívók általában kedvezőbb tarifa ígéretével tévesztik meg a hívott felet.

Telenor Magyarország ilyen kampányt nem folytat, nem kéri fax útján ügyfeleitől számlájuk másolatának megküldését. Kérjük minden előfizetőnket, hogy amennyiben ilyen kérés kapnak ismeretlen személyektől, ne tegyenek annak eleget. Amennyiben ilyen, illetve bármilyen hívással kapcsolatban kétségük merül fel, különösen, ha bármilyen adat megküldésére, átadására kérik fel Önöket, kérjük a válasz megadása előtt forduljanak a Telenor Ügyfélszolgálatához a 1220-as számon ,annak ellenőrzése érdekében, hogy az adatokat kérő személy valóban jogosult-e bármilyen információ kérésére telenoros előfizetésükkel kapcsolatban.